vrijdag 11 mei 2007

Amo's liefde

Een leuke bijkomstigheid van de Docent 2007-verkiezingen is dat je je docent leert kennen. In de meest letterlijke zin van het woord. Natuurlijk ken je je docent na een jaar wiskundeles al redelijk goed, maar door alle acties die wij hebben bedacht en waar meneer Amoraal steeds met een ontembaar enthousiasme op reageerde en aan meewerkte én door gesprekken met Amo en zijn vrouw leerden we over 'Kees Amoraal'.

Al eerder vertelden we over de ziekte van meneer Amoraal, en de 'DRIVE' die hij daardoor kreeg. We vroegen natuurlijk waarom meneer Amoraal het in z'n kale hoofd kreeg om wiskundeles te geven aan een stel pubers, en de antwoorden waren verrassend. "Wiskunde betekent zóveel voor mij. Wiskunde is een wetenschap waarmee je absolute waarheden kunt berekenen, dingen die je echt 'feit' kunt noemen. Natuurlijk is er een gevaar aan die 'absolute waarheden'..." Mevrouw Amoraal gaat verder: ".. en dat is ook het bijzondere aan Kees. Hij weet onderscheid te maken tussen dingen die je kan, misschien zelfs móet berekenen, en dingen die onberekenbaar zijn, niet uit te drukken in feiten of getallen." "Dat klopt helemaal." reageert Amo: "Hoewel ik er wel echt om moet denken. Toen ik ziek was, ontdekte ik dat wiskunde 'mijn leven' is. Het staat niet op de eerste plaats - ik ben christen, ik ben 'man' (van mevrouw Amoraal - red.) - maar het staat wel vrij hoog. Wiskunde is mijn grootste hobby, ik hou van wiskunde. Ik vind het daarnaast gewéldig om leerlingen, jonge mensen die nog een heel leven voor zich hebben, te helpen met dit voor sommige toch wel problematisch vak. Ik wil ze laten zien dat wiskunde allesbehalve problematisch is!"

Toen we meneer Amoraal vertelden over de les die hij moest gaan geven flapte hij er, toen wij nog aan het uitleggen waren, "parijs" uit. "Waarom nou weer Parijs", was het eerste wat wij dachten, en ik denk dat jij je hetzelfde afvraagt. "Parijs is wel een beetje 'mijn stad'. Ik weet er de weg, dat komt waarschijnlijk omdat ik er al twintig keer (!!! - red.) ben geweest. Ook is Parijs 'de stad van de wiskunde', denk maar aan alle geometrische vormen die je terugziet in gebouwen, tuinen (de tuin van het louvre bijvoorbeeld) en in de wegenstructuur. Wist je bijvoorbeeld dat er twaalf wegen naar l'Arc de Triomphe leiden?"

De twaalf wegen met in het midden l'Arc de Triomphe!

"Ik voel me echt thuis in Parijs..." Het is bijzonder als je bedenkt dat Parijs een veelbesproken onderwerp is voor ons. Amoraal kwam vaak in Parijs, en een jaar geleden gingen twee van de vier campagneleidsters - Rianne en Janine - ook al naar Parijs. In combinatie met wiskunde - waar we het ook vaak over hadden (haha - red.) - was het bijzonder en ook wel weer een klein beetje vanzelfsprekend dat 'de les' een wiskundeles in Parijs moest worden! "Het leuke aan de les vond ik dat ik er verder geen materialen voor nodig had. Gewoon gewoon: pen en papier, en een goed stel hersens. Typisch wiskunde, dus echt mijn ding!"

Quote van een leerling tijdens de parijse les: "Meneer, u lijkt wel verliefd!"
Amo: "Ben ik ook...op m'n vrouw...en ook op wiskunde natuurlijk. DUH!"

We weten hier eigenlijk niets meer aan toe te voegen. Dat meneer Amoraal de meest gedreven (wiskunde)docent van de eeuw is, is voor óns allang duidelijk! Nu jij nog... =)

Geen opmerkingen: